امادگی دفاعی
امادگی دفاعی

امادگی دفاعی

دفاع

طرح درس روزانه

 

نمونه طرح درس

بسمه تعالی

طرح درس روزانه آمادگی دفاعی                          

مشخصات کلی

نام درس : آمادگی دفاعی                                 موضوع درس : بسیج؛حافظ انقلاب اسلامی

کلاس / پایه : دوم (کلیه رشته ها)                      صفحات کتاب : 16 – 10            مدت تدریس : 60 دقیقه

هدف ها

هدف کلی درس : آشنایی فراگیران با بسیج و تفکر بسیجی

هدف های جزیی : 1- مفهوم واژه بسیج  2- بسیج دانش آموزی 3 – تفکر بسیجی و شکل گیری  

آن 4- ویژگی های تفکر بسیجی 5- آفات بسیج و انقلاب

هدف های رفتاری : از دانش آموز سال دوم دبیرستان پس از پایان درس انتظار می رود که :

1- واژه بسیج را بشناسد .

2- بسیج مردمی در برخی از کشور های جهان را با یکدیگر مقایسه کند .

3- تفکر بسیجی و شگل گیری آن را بشناسد .

4- ویژگی ها تفکر بسیجی را بداند.

 5- آفات بسیج و انقلاب را تشخیص دهد .

6- ماموریت های بسیج دانش آموزی را بشناسد.

روش ها و وسایل آموزشی

مواد و وسایل آموزشی  : کتاب ، تخته ، گچ رنگی ،، مجموعه سؤالات تنظیم شده با محتوای درس

روش تدریس : همیاری

الگوهای نوین در فرآیند یاد دهی ، یادگیری : دانش آموز محوری

 

فعالیت های قبل از شروع  تدریس     

نحوه شروع : ( سلام و احوالپرسی ، حضور و غیاب و .... )

شروع درس با نام خدا - سلام و احوالپرسی .

حضور و غیاب

زمان بندی

4 دقیقه

رسیدگی به تکالیف گذشته :

در صورت داشتن تکالیف جمع آوری و رسیدگی به آن.

 

6

سنجش رفتار ورودی و ارزشیابی تشخیصی :

مطرح کردن چند سوال به عنوان پیش زمینه تدریس و یادآوری مطالبی که قبلاً خوانده شده است . مثلاً بسیج چیست ؟ بسیج دانش آموزی کدام است ؟

 

4

رئوس مطالب و مفاهیم درس :

1- تعریف بسیج 2- تفکر بسیجی و ویژگی های آن 3- شکل گیری تفکر بسیجی

4- آفات بسیج و انقلاب 5- بسیج دانش آموزی و ماموریت های آن

 

6

معرفی درس جدید و ایجاد آمادگی و انگیزه برای پذیرش آن :

درس در  مورد بسیج است که دانش آموزان این واژه را  قبلاً  شنیده اند و سوالاتی در مورد آن مطرح ی کنند.

 

4

فعالیت های ضمن تدریس

 

 

 

 

 

1- اجرای تدریس و فرآیند یاددهی – یادگیری مبتنی بر دانش آموز فعال ( شروع – ارائه درس – اختتام )

از یکی از دانش آموزان خواسته می شود از روی درس بخواند . هر دانش آموزی بنا بر استعداد و میزان یادگیری خود مقداری از مطالب را یاد گرفته است . دانش آموز ضعیف تر سر جای خود درس را توضیح می دهد . اما دانش آموزان قوی و مسلط که تمایل به تدریس دارند کنار تخته آمده و مطالب خود را توضیح می دهند . معلم هم پا به پای شاگردان در سؤال و جواب شرکت می جوید و گاهی اوقات برای جلب توجه کل بچه ها سؤالات خاصـی را مطرح می کند که نیاز به فکر بیشتری دارد . و این جاست که نکته های مهم درس آموزش داده می شود . چون بـچه ها موارد کلی درس را یاد می گیرند و جزئیات توسط معلم گوشزد می شود . پس از آن برگه هایی که از قبل حاوی تعدادی سؤال جهت ایجاد انگیزه از آسان به مشکل طراحی شده در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و اعضای هر گروه در فرصت به دست آمده آن را به دقت مطالعه کرده و یک نفر از هر گروه به نمایندگی به سؤالات پاسخ می دهد . نکات کلیدی و ضروری توسط معلم مرتب تکرار و تمرین می شود .

 

 

 

20

 

2- ارزشیابی تکوینی : ( مرحله ای)

پس از پایان تدریس به طور شفاهی از دو نفر کل بحث پرسیده می شود و از سه نفر هم به طور کاربردی در جلوی تخته پرسیده می شود .

 

6

 

فعالیت های تکمیلی

1- جمع بندی و نتیجه گیری :

معلم یا یکی از دانش آموزان فعال کل درس را به صورت خلاصه بیان می کند .

 

2

2- ارزشیابی پایانی : ( سنجش رفتار خروجی )

در پایان تدریس برای سنجش میزان یادگیری و دریافت نقاط ضعف و قوت دانش آموزان چند سؤال کوتاه داده می شود که دانش آموزان با دادن پاسخ صحیح به آن امتیاز می گیرند .

 

 

6

3- تعیین تکلیف و فعالیت های خارج از کلاس :

هر یک از گروه ها تحقیق کنند که بسیج دانش آموزی چگونه می تواند در

به ثمر رساندن اهداف انقلاب اسلامی و بسیج نقش موثری داشته باشد .

 

2

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.