بسمه تعالی
طرح درس روزانه آمادگی دفاعی
مشخصات کلی |
نام درس : آمادگی دفاعی موضوع درس : بسیج؛حافظ انقلاب اسلامی کلاس / پایه : دوم (کلیه رشته ها) صفحات کتاب : 16 – 10 مدت تدریس : 60 دقیقه |
هدف ها |
هدف کلی درس : آشنایی فراگیران با بسیج و تفکر بسیجی |
هدف های جزیی : 1- مفهوم واژه بسیج 2- بسیج دانش آموزی 3 – تفکر بسیجی و شکل گیری آن 4- ویژگی های تفکر بسیجی 5- آفات بسیج و انقلاب |
|
هدف های رفتاری : از دانش آموز سال دوم دبیرستان پس از پایان درس انتظار می رود که : 1- واژه بسیج را بشناسد . 2- بسیج مردمی در برخی از کشور های جهان را با یکدیگر مقایسه کند . 3- تفکر بسیجی و شگل گیری آن را بشناسد . 4- ویژگی ها تفکر بسیجی را بداند. 5- آفات بسیج و انقلاب را تشخیص دهد . 6- ماموریت های بسیج دانش آموزی را بشناسد. |
|
روش ها و وسایل آموزشی |
مواد و وسایل آموزشی : کتاب ، تخته ، گچ رنگی ،، مجموعه سؤالات تنظیم شده با محتوای درس |
روش تدریس : همیاری الگوهای نوین در فرآیند یاد دهی ، یادگیری : دانش آموز محوری |
فعالیت های قبل از شروع تدریس |
نحوه شروع : ( سلام و احوالپرسی ، حضور و غیاب و .... ) شروع درس با نام خدا - سلام و احوالپرسی . حضور و غیاب |
زمان بندی 4 دقیقه |
رسیدگی به تکالیف گذشته : در صورت داشتن تکالیف جمع آوری و رسیدگی به آن. |
6 |
|
سنجش رفتار ورودی و ارزشیابی تشخیصی : مطرح کردن چند سوال به عنوان پیش زمینه تدریس و یادآوری مطالبی که قبلاً خوانده شده است . مثلاً بسیج چیست ؟ بسیج دانش آموزی کدام است ؟ |
4 |
|
رئوس مطالب و مفاهیم درس : 1- تعریف بسیج 2- تفکر بسیجی و ویژگی های آن 3- شکل گیری تفکر بسیجی 4- آفات بسیج و انقلاب 5- بسیج دانش آموزی و ماموریت های آن |
6 |
|
معرفی درس جدید و ایجاد آمادگی و انگیزه برای پذیرش آن : درس در مورد بسیج است که دانش آموزان این واژه را قبلاً شنیده اند و سوالاتی در مورد آن مطرح ی کنند. |
4 |
|
فعالیت های ضمن تدریس
|
1- اجرای تدریس و فرآیند یاددهی – یادگیری مبتنی بر دانش آموز فعال ( شروع – ارائه درس – اختتام ) از یکی از دانش آموزان خواسته می شود از روی درس بخواند . هر دانش آموزی بنا بر استعداد و میزان یادگیری خود مقداری از مطالب را یاد گرفته است . دانش آموز ضعیف تر سر جای خود درس را توضیح می دهد . اما دانش آموزان قوی و مسلط که تمایل به تدریس دارند کنار تخته آمده و مطالب خود را توضیح می دهند . معلم هم پا به پای شاگردان در سؤال و جواب شرکت می جوید و گاهی اوقات برای جلب توجه کل بچه ها سؤالات خاصـی را مطرح می کند که نیاز به فکر بیشتری دارد . و این جاست که نکته های مهم درس آموزش داده می شود . چون بـچه ها موارد کلی درس را یاد می گیرند و جزئیات توسط معلم گوشزد می شود . پس از آن برگه هایی که از قبل حاوی تعدادی سؤال جهت ایجاد انگیزه از آسان به مشکل طراحی شده در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و اعضای هر گروه در فرصت به دست آمده آن را به دقت مطالعه کرده و یک نفر از هر گروه به نمایندگی به سؤالات پاسخ می دهد . نکات کلیدی و ضروری توسط معلم مرتب تکرار و تمرین می شود . |
20 |
|
2- ارزشیابی تکوینی : ( مرحله ای) پس از پایان تدریس به طور شفاهی از دو نفر کل بحث پرسیده می شود و از سه نفر هم به طور کاربردی در جلوی تخته پرسیده می شود . |
6
|
فعالیت های تکمیلی |
1- جمع بندی و نتیجه گیری : معلم یا یکی از دانش آموزان فعال کل درس را به صورت خلاصه بیان می کند . |
2 |
2- ارزشیابی پایانی : ( سنجش رفتار خروجی ) در پایان تدریس برای سنجش میزان یادگیری و دریافت نقاط ضعف و قوت دانش آموزان چند سؤال کوتاه داده می شود که دانش آموزان با دادن پاسخ صحیح به آن امتیاز می گیرند . |
6 |
|
3- تعیین تکلیف و فعالیت های خارج از کلاس : هر یک از گروه ها تحقیق کنند که بسیج دانش آموزی چگونه می تواند در به ثمر رساندن اهداف انقلاب اسلامی و بسیج نقش موثری داشته باشد . |
2 |